چگونه یک بیلبورد تبلیغاتی جذاب و خلاقانه طراحی کنیم؟
1/9/2023
در عصر همه گیری فضای مجازی و تبلیغات و بازاریابی دیجیتال شاید تصور کرده اید که تبلیغات سنتی دیگر کارآیی سابق را ندارد؛ اما این گونه نیست. تبلیغات محیطی خصوصا بیلبورد تبلیغاتی یک روش کارآمد و موثر برای تبلیغات و خصوصا برند سازی به شمار می رود که توانسته پس از سالیان دراز و با گسترش سلطه تبلیغات مجازی و دیجیتالی، همچنان در کنار اتوبان ها و بزرگراه ها و مسیر های پر رفت و آمد و مراکز مهم تجاری و مراکز خرید قد برافراشته و با مخاطبین، رانندگان و رهگذران ارتباط موثری برقرار کند. بیلبورد تبلیغاتی یک رسانه بصری است که در کمترین زمان ممکن توسط رهگذران دیده می شود و اگر حاوی تبلیغات خلاقانه و جذاب باشد به خاطرها سپرده خواهد شد. شما ممکن است یک تبلیغات تلویزیونی را ببینید و بلافاصله کانال را عوض کرده یا آن را خاموش کنید، یا ممکن است از تبلیغات فضای مجازی سریع بگذرید یا حتی آن را مسدود کنید ولی بیلبورد تبلیغاتی قابل حذف کردن یا خاموش کردن نیست و در طول 24 ساعت در مقابل دید رهگذران و رانندگان خودنمایی می کند. طبق تحقیقاتی که در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است حدود 71 درصد از رانندگان در یک بزرگراه بیلبوردهای تبلیغاتی را می بینند. 58 درصد از افرادی که به یک رستوران یا فروشگاه مراجعه می کنند به خاطر تبلیغات بیلبوردی از آن رویداد اطلاع پیدا کرده اند. 28 درصد شماره تلفن و 26 درصد آدرس وب سایت روی بیلبورد را یادداشت کرده اند. این آمارها نشان می دهد سرمایه گذاری که بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی صورت می گیرد بازخورد بسیار خوبی خواهد داشت و بازگشت سرمایه آن بسیار بهینه و جذاب خواهد بود. جذابیت بیلبورد تبلیغاتی به حدی است که در ساخت سریال ها و فیلم های سینمایی پر مخاطب نیز هنگامی که سکانسی از فیلم در فضای محیطی شهر گرفته می شود، از بیلبوردهای تبلیغاتی در آن فضا استفاده می شود و در ذهن مخاطب نقش می بندد. با توجه به اینکه تبلیغات مجازی بسیار گسترده و پرتعداد است و راستی آزمایی آن ها بسیار مشکل است، تبلیغات بیلبوردی همچنان برای مخاطبان اطمینان بخش تر است و افراد به تبلیغاتی که بر روی بیلبوردها مشاهده می کنند، اعتماد بیشتری دارند. این نکته یکی از نقاط تمایز جدی بیلبورد تبلیغاتی با تبلیغات در فضای مجازی است که صاحبان کسب و کار و تولید کنندگان از این مورد بیشترین استفاده و بهره برداری را می کنند و سعی دارند با تبلیغاتی خلاقانه تر و جذاب تر طیف وسیع تری از مخاطبان را به سوی خود جذب کرده و از این راه فروش خود را گسترده تر نمایند.
اگر قصد دارید از بیلبورد تبلیغاتی برای معرفی برند یا خدمات و محصولی از شرکت خود اقدام کنید حتما باید بر روی طراحی آن دقت کافی داشته باشید. تبلیغات شما باید بیشترین شانس برای دیده شدن را داشته باشد و به گونه ای طراحی شود که برای مخاطبان جذابیت بیشتری نسبت به رقبای سرسخت شما داشته باشد. در ادامه این مقاله به این موضوع می پردازیم که یک بیلبورد تبلیغاتی چگونه باید طراحی شود تا بیشترین تاثیرگذاری را بر روی مخاطبان و رهگذران داشته باشد.
طراحی های پیچیده و شلوغ گاه به سردرگمی مخاطبین منجر می شود. همواره سادگی در طراحی جذابیت بصری آن بیلبورد را بالا می برد. رهگذران وقت زیادی برای دیدن و درک مفاهیم پیچیده بر روی بیلبورد ندارند و بنابراین باید سعی کنید از طراحی شلوغ و مبهم اجتناب کنید و سعی کنید سادگی و زیبایی طراحی و تبلیغات را اصل قرار دهید تا همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کرده و پیام آن طراحی را دریافت کنند.
رهگذران و خصوصا رانندگانی که از یک اتوبان یا بزرگراه می گذرند، برای مدت زمان 5 الی 6 ثانیه فرصت دارند تا بیلبورد را ببینند و پیام آن را بخوانند. عبارات طولانی و جملات بلند معمولا نمی تواند با این مخاطبان ارتباط موثری برقرار کند. مهم ترین اصل در طراحی تبلیغات بر روی بیلبورد استفاده از نهایتا 7 کلمه است که بتواند بهترین پیام را به مخاطب خود القا کند. هر چه تعداد کلمات کمتر باشد و خلاقیتی که در چینش این کلمات و ارسال پیام استفاده شود بیشتر باشد، کارآیی بیلبورد تبلیغاتی شما بیشتر خواهد بود و این طراحی بیشتر در ذهن ها باقی خواهد ماند.
استفاده از فونت های درشت و خوانا در بیان پیام یا ایده تبلیغات شما بسیار موثر است. در طراحی از فونت های خاص و شکسته ای که خواندن آن ها از دور مشکل باشد حتما اجتناب کنید. زمانی که طراحی بیلبورد را انجام می دهید حتما مطمئن شوید که فونت ها از فواصل دور قابل خواندن هستند. اندازه فونت های خود را خیلی بزرگ و خیلی کوچک یا خیلی ضخیم و خیلی نازک در نظر نگیرید و متن را بیش از حد متراکم نکنید. برای فونت ها این نکته کلیدی را در نظر بگیرید که سادگی و خوانایی کلید موفقیت است.
استفاده از رنگ های روشن و زنده در طراحی باعث می شود که چشم ها ناخودآگاه به سمت بیلبورد خیره شود. استفاده از رنگ های متضاد به طراحی بیلبورد شما کمک بیشتری می کند و تاثیر بزرگ تری ایجاد می کند تا پیام و داستان تبلیغات شما قوی تر و جذاب تر بیان شود. مطالعات نشان داده که استفاده از رنگ های متضاد می تواند تا 38 درصد توجه بیشتری را ایجاد کند. برای آن که طراحی شما موثرتر باشد بک گراند خود را ساده نگه دارید و از تصاویر جذاب، بزرگ و شگفت انگیز با رنگ های خیره کننده استفاده کنید. استفاده از یک تصویر بزرگ و پویا به مراتب تاثیر بیشتری از چند تصویر کوچک خواهد داشت و تمرکز بیشتر بینندگان را بر روی خود ایجاد خواهد کرد.
همواره کیفیت تصاویری که قصد دارید در طراحی بیلبورد استفاده کنید را در نظر بگیرید. با توجه به سایز بزرگ بیلبورد و اندازه ای که تصویر بر روی بنر چاپ و به نمایش می آید، اگر دارای کیفیت مناسب و وضوح تصویر بالایی نباشد، موجب پیکسل شدن تصاویرتان شده و از تاثیر تبلیغات شما خواهد کاست. پس همواره کیفیت تصاویر را در طراحی بیلبورد مورد توجه قرار دهید و سعی کنید تصاویر را تا حد امکان بزرگ کنید. به عنوان مثال بزرگ کردن یک ساعت، تاثیر چشمگیرتری نسبت به یک تصویر کوچک آن خواهد داشت. ما به شما توصیه می کنیم که در طراحی بیلبورد از یک تصویر کانونی استفاده کنید و عناصر بصری را حداکثر در سه عنصر نگه دارید: تصویر کانونی، لوگو و عنوان.
بیلبورد همواره مکانی عالی برای ایجاد هویت برند شرکت شما و برند سازی و شناخت برند شرکت در بین مشتریان بالقوه به شمار می رود. باید طراحی بیلبورد به گونه ای باشد تا افرادی که بیلبورد را می بینند فورا بدانند که چه چیزی را تبلیغ می کند و آن را با شرکت شما ارتباط دهند. استفاده از لوگو باید همواره بخشی از طراحی بیلبورد باشد چرا که لوگو هویت شرکت شماست و باید مخاطبین این هویت را به ذهن بسپارند.
طراحی بیلبورد و استفاده از عناصر تبلیغاتی باید به گونه ای باشد که جذابیت در تبلیغات ایجاد کند و بیلبورد بیشتر دیده شود ولی این جذابیت باید به گونه ای باشد که موجب اختلال در ترافیک یا موجب ایجاد حواس پرتی رانندگان و ایجاد تصادف نگردد. پس از اصل جذابیت در طراحی بیلبورد استفاده کنید و تمامی جوانب آن را در نظر بگیرید.
مطمئنا اگر بخواهید تاثیر بیشتری بر روی مخاطبین و افزایش محسوس مشتریان خود داشته باشید باید به تعداد بیلبوردهایی که استفاده می کنید توجه کنید. قطعا استفاده از یک بیلبورد نمی تواند اتفاق خاصی را رقم بزند. ممکن است رزرو بیلبورد و اجاره آن ارزان نباشد ولی قطعا بازگشت سرمایه آن بسیار چشمگیر و محسوس است و با اجاره بیلبورد در تعداد بیشتر به هدف خود نزدیک تر خواهید شد. استفاده از تبلیغات بیلبوردی حتی با تعداد بالا به مراتب از تبلیغات تلویزیونی مقرون به صرفه تر خواهد بود پس اگر می خواهید بیلبورد تبلیغاتی اجاره کنید به تعداد آن فکر کنید. در طراحی بیلبورد در تعداد بالا اگر تصمیم دارید از طرح های متفاوت استفاده کنید باید هماهنگی و همخوانی در طراحی این بیلبوردها به چشم بخورد و در مجموع دیده شدن تمام آن ها شما را به هدفی که دارید نزدیک تر کند. باید در طراحی تعداد زیادی از بیلبورد، هوشمندانه رفتار کنید و برای نتیجه گیری ذهن مخاطب برنامه ریزی مشخصی داشته باشید.
ممکن است یک بیلبورد ساده هر چقدر هم که از متن تاثیرگذار و زیبا و تصویر جذابی استفاده کنید، به دلیل وجود شرایط خاص یا رقبای قدرتمند و تبلیغات مشابه و یا یکنواخت شدن این گونه تبلیغات بیلبوردی ساده، چندان به چشم نیاید. در این حالت می توانید از ایده های خلاقانه استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید فراتر از کادر بیلبورد طراحی کنید و از تصاویری استفاده کنید که از کادر بیلبورد خارج می شود و بخشی از آن با ماکت در خارج از بیلبورد اجرا می شود. یا بخشی از بیلبورد سه بعدی باشد و فراتر از نصب یک بنر بر روی بیلبورد عمل کنید. در واقع این فرصتی است که یک ایده خلاقانه را خلق کنید و توجه بیشتری را به سوی طراحی خود جلب نمایید.
برای آن که مطمئن شوید که طراحی خود را که در صفحه نمایشگر کامپیوتر خود به وضوح می بینید، بر روی بیلبورد نیز به همان خوبی و وضوح دیده می شود، می توانید از آزمایش طول دست استفاده کنید. برای این کار می توانید طراحی خود را به اندازه یک کارت ویزیت چاپ نموده و به اندازه یک طول دست دورتر نگه دارید. اگر تمام اجزای طراحی متناسب بود و پیام تبلیغات در کمتر از 6 ثانیه خوانده و درک شد و اندازه تصویر و لوگو متناسب بود و به خوبی دیده می شد که طراحی خود را به درستی انجام داده اید ولی اگر مشکلی مشاهده می کنید می توانید طراحی بیلبورد را اصلاح نمایید.
پیام نهایی طراحی و تبلیغ بیلبورد شما باید دعوت از افراد و مخاطبان برای انجام یک عمل و اقدام باشد. با فراخوان و دعوت برای انجام یک اقدام، تبلیغات شما موثر می شود و برای مشتریان انگیزه ایجاد می گردد. دعوت به یک اقدام باعث می شود تا مردم بدانند در قدم بعدی باید چه اقدامی کنند و به عنوان مثال آن ها را تشویق می کند تا برای خرید آن محصول اقدام نمایند. دعوت به اقدام باید در مرکز طراحی بیلبورد قرار بگیرد و با استفاده از سبک و رنگ قلم به راحت دیده و خوانده شدن آن کمک کند. بر اساس اقدامی که می خواهید انجام دهید از مخاطبان و رهگذران دعوت به یک اقدام کنید. به عنوان مثال از مردم دعوت کنید تا از فروشگاه دیدن کنند، یا در قرعه کشی شرکت کنند، محصولی را خریداری کنند یا خدمتی را از همین الآن رزرو کنند. در مجموع اگر از دعوت به یک اقدام در طراحی بیلبورد استفاده کنید و از عبارات هوشمندانه و جملات خلاقانه استفاده کنید، تاثیر تبلیغات شما دو چندان خواهد شد.
طراحی بیلبورد باید به گونه ای باشد که برای مخاطبان احساس ناخوشایندی پدیدار نسازد و برای آن ها چشمگیر و جذاب باشد. باید در طراحی به گونه ای رفتار کنید تا به یاد ماندنی باشید. تبلیغاتی به یادماندنی و موفقیت آمیز هستند که مخاطبان را میخکوب کرده و آنان را به فکر فرو ببرد. اگر طرحی ایجاد کنید که رهگذران با گوشی همراه خود از آن عکس بگیرند و برای دوستان خود ارسال کنند، نشان دهنده یک طراحی خلاقانه و موفق است.
کانون تبلیغات زرین با برخورداری از تیم طراحی و ایده پردازی تبلیغات قوی و با پشتوانه صدها بیلبورد، استرابورد، تابلو و استند تبلیغاتی در راه ها و مسیرهای شریانی شهرهای شمالی کشور در استان های مازندران و گیلان توانسته کمپین های تبلیغاتی بسیار موفق و جذابی را طراحی و اجرا نماید و در این زمینه پیشتاز باشد. بیلبورد زرین فرصتی را برای صاحبان کسب و کار و شرکت های تولیدی و خدماتی ایجاد کرده تا بتوانند از فرصت حضور میلیون ها گردشگر در شهرهای توریستی و ساحلی شمالی کشور به خوبی استفاده کرده و بتوانند تبلیغاتی موثر و با بازگشت سرمایه چندین برابر را اجرایی نمایند. کارشناسان حرفه ای تبلیغات کانون تبلیغات زرین به صورت رایگان به شما مشاوره می دهند تا بتوانید بی نظیرترین و خلاقانه ترین طراحی بیلبورد را پیاده سازی نمایید. بیلبورد زرین به افزایش چند برابری مشتریان شما می اندیشد.
آدرس: مازندران- تنکابن- میدان وادی- خیابان جمهوری- کوچه شبرنگ
در اینستاگرام ما را دنبال کنید
شماره تماس: 09378565090