18

موفق ترین کمپین های تبلیغاتی در جام جهانی تا به امروز

 

 

جام جهانی پربیننده ترین رویداد ورزشی روی کره زمین است

از آنجایی که هزینه‌های تبلیغاتی به لطف جام جهانی فوتبال در سال 2018 با 5.2 درصد رشد به 535 میلیارد دلار رسید؛ منطقی است که شرکت های مختلف سعی دارند از این فرصت عالی نهایت استفاده را ببرند و بهترین ایده های خود را به نمایش بگذارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا هفت مورد از موفق ترین کمپین های تبلیغاتی برگزار شده تا به امروز را معرفی وبا یکدیگر بررسی کنیم.

 

 

1_کمپین تبلیغاتی آدیداس "فوتبالیتیس" - جام جهانی 2002

اولین کمپینی که می خواهیم به شما معرفی کنیم، کمپین تبلیغاتی فوتبالیتیس، مربوط به شرکت آدیداس درجام جهانی سال 2002 است که جزء بهترین کمپین های تبلیغاتی برگزار شده این شرکت در جام جهانی به شمار می رود. این کمپین تبلیغاتی مدیون فیلم های آموزشی دهه 70 و 80 است و بر خلاف برخی کمپین های تبلیغاتی، از شوخ طبعی و طنز نیز در آن استفاده شده است.

همواره این شرکت آلمانی در نبرد شدیدی با نایک بوده است تا به عنوان بهترین برند در فوتبال شناخته شود. هر چند که در زمینه تبلیغات ویدیویی، به اندازه این رقیب آمریکایی خود عالی عمل نکرده است، اما بی شک در رقابت تبلیغاتی جام جهانی سال 2002 پیروز شد.

 

 

2_کمپین تبلیغاتی  نایک "فرودگاه" - جام جهانی 1998

از دیدگاه صاحب نظران، به رسمیت شناخته شدن شرکت نایک در زمینه فوتبال را می توان مدیون این کمپین تبلیغاتی نمادین دانست که در آن نایک خود را به عنوان یک بازیکن اصلی در فوتبال معرفی کرده است. البته شایان ذکر است که نایک برای تولید و برگزاری این کمپین تبلیغاتی حمایت های مالی لازم را دریافت کرده و به این ترتیب توانست در تبلیغات برند های جام جهانی 1998 ، گوی سبقت را از شرکت های آدیداس و پوما برباید.

 

 

3_کمپین تبلیغاتی Unibet  - جام جهانی 2016

این کمپین تبلیغاتی جالب توسط شرکت شرظ بندی Unibet برای رقابت های جام ملت های اروپا 2016 برگزار شد. این شرکت با قدم گذاشتن در یک مسیر تبلیغاتی متفاوت و دور از ذهن، راه منحصر به فردی برای جذب طرفداران پیدا کرد.

Pantelis Kotopoulos، رئیس بازاریابی درونگرا در مقاله ای در Marketing Weeks، در مورد اینکه چرا آنها این مسیر منحصر به فرد را انتخاب کردند، صحبت کرد :

" ما می‌دانستیم که رقبا برای رسیدن به بازار جوانان، هزینه‌های زیادی را در تلویزیون خرج خواهند کرد. اما ما روشی هوشمندانه ‌تر و مؤثرتر را برای ایجاد ارتباط عمیق ‌تر با طرفداران انتخاب کردیم"

کاری که این شرکت کرد این بود که، مجموعه ای از محتوا را در شبکه های اجتماعی قرار داد که به طور علمی عوامل تغییر بازی را بررسی می کرد. در نتیجه آنها توانستند سر و صدای اطراف یورو 2016 را کاهش دهند و توجه را به خود جلب کنند. در واقع هدف آنها کسب درآمد در هفت بازار جهانی با ترکیبی از استراتژی‌های ورودی و تبلیغات نمایشی پویا بود که این یک استراتژی موفق در آن زمان به حساب می آمد.

 

 

4_کمپین تبلیغاتی  Beats "The game before the game" در جام جهانی 2014

افراد ورزشکار و هدفون های بزرگ! مدت‌ها قبل ازاینکه beats  توسط اپل خریداری شود، خود را به عنوان یک نماد مد برای نوازندگان و ورزشکاران قرار میداد. اما کمپینی که برای جام جهانی 2014 منتشر کرد باعث شد تا برند آن به یک جریان اصلی تبدیل شود.

این کمپین تبلیغاتی پر سر وصدا، نه تنها فوتبالیست های مشهوری چون سسک فابرگاس، لوئیس سوارز و نیمار را بلکه ستارگان آمریکایی چون لبرون جیمز، سرنا ویلیامز و لیل وین را نیز به سمت خود جذب کرد. شرکت بیتس با برگزاری این کمپین تبلیغاتی توانست به فروشی باور نکردنی از هدفون ها دست یابد. آن طور که بیان می کنند میزان درآمد بیتس از این کمپین تبلیغاتی با بودجه دفاعی برخی از کشورهای کوچک در سال 2014 برابری میکرد یا حتی بیشتر بود.

 

 

5_کمپبن تبلیغاتی Carlsberg "بهترین تیم میخانه در جهان" - جام جهانی 2006

شرکت آبجو سازی کارلسبرگ به خاطر تبلیغات مربوط به فوتبالش شناخته شده است، اما در سال 2006 آن را به یک سطح ارتقا داد. همانطور که روزنامه  Marketing Weeksاظهار داشت، "کارلسبرگ این تیم را تشکیل نخواهد داد، اما اگر این کار را انجام دهد احتمالا بهترین تیم میخانه در جهان خواهد شد."

این کمپین تبلیغاتی بسیار ساده و قابل ارتباط است. آنها یک تبلیغ تلوزیونی سه دقیقه ای آماده کردند که در آن اسطوره های فوتبال بریتانیا به عنوان یک تیم میخانه ای حضور داشتند. نمایش این تبلیغ جذاب و دوست داشتنی در آستانه جام جهانی سال 2006 توانست توجه همگان را به سوی این شرکت جلب کند و آن را در لیست بهترین کمپین های تبلیغاتی اخیر قرار دهد.

 

 

6_کمپین تبلیغاتی گوگل – جام جهانی 2014

این کمپین تبلیغاتی شاید خیلی مشهود نباشد، اما احتمالا بسیار تاثیرگذار بوده است. در واقع کاری که گوگل در جام جهانی 2014، انجام داد این بود که اطلاعات بیشتری را به نتایج جستجوی خود اضافه کرد مانند ترکیب تیم، نمرات زنده، جداول، حتی نکات برجسته ویدئویی مربوط به فوتبال! همه این موارد برای اولین بار درنتایج جستجو نمایش داده شدند.

امروزه گوگل رسانه های مختلف را با نتایج جستجوی خود ادغام می کند و استفاده از آنها را گسترش داده است؛ اما در سال 2014، این کار را برای اولین بار بود که انجام می داد. این راه خوبی برای گوگل بود تا خود را بیش از پیش به دنیا معرفی کند و با کاربران بیشتری تعامل برقرار کند. بی شک این کمپین تبلیغاتی به برگزار کنندگان جام جهانی فیفا نیز کمک شایانی نمود.

 

 

7_کمپین تبلیغاتی ایسلند در جام جهانی

جایزه بهترین کمپین تبلیغاتی رسانه های اجتماعی به این سوپرمارکت بریتانیایی می رسد. ایسلند برای اولین حضور در مسابقات جام جهانی به وسیله این سوپرمارکت بزرگ حمایت مالی شد. ویژگی بارز این کمپین تبلیغاتی این بود که از کمترین منابع بیشترین استفاده را بردند و برندینگ خود را بهبود بخشیدند

 

 

سخن آخر:

در این مقاله 7 مورد از بهترین کمپین های تبلیغاتی برگزار شده در جام جهانی سال های اخیر را بررسی کردیم که بی شک از هر کدام از آنها می توان درس ها و تجربیاتی را در جهت تبلیغات و برندسازی کسب و کار خودمان بیاموزیم. در هر کدام از آنها اهداف متفاوتی وجود داشت که با استفاده از فرصت بزرگ جام جهانی توانستند برند خود را بیش از پیش بهبود بخشند و به جهانیان معرفی کنند.

منبع مطلب بالا