19

تفاوت تبلیغات محیطی و تبلیغات مجازی

 

تبلیغات محیطی و تبلیغات آنلاین اصلی ترین روش برندینگ کردن خدمات و محصولات مورد نظر در جهت جذب مشتریان مورد هدف در جامعه می باشد.

تبلیغاتی موثر نیازمند شناخت مشتریان مورد هدف و بازار عرضه محصولات است، که همراه با آگاهی و شناخت کامل از مشتریان و بازار در جهت برندینگ کردن به منظور توسعه جایگاه آن محصول و خدمات در بازار در جهت فروش بیشتر و همچنین ترغیب مشتریان برا خرید از محصولات شما می باشد.

 تبلیغات، استراتژی منحصر بفردی می باشد که باید بصورت هدفمند، خلاقانه و هوشمندانه برنامه ریزی شود تا از بودجه مورد نظر در تبلیغات محیطی یا تبلیغات مجازی درست و هدفمند استفاده شود.

 در تبلیغات از استراتژی های متعددی برای برندینگ کردن محصولات و کسب و کارها استفاده می شود، برندینگ کردن محصولات شامل اقدامات هوشمندانه همراه با آگاهی بالا درزمینه انتخاب نام، نماد، نشان، لوگو انحصاری برای یک کسب و کار اشاره می کند تا آن را از سایر لوگو و نمادهای موجود در بازار کار متمایز سایزد.

 کسب و کارهای گوناگون برای برندینگ کردن محصولات و خدماتشان از دو روش تبلیغاتی محیطی و مجازی استفاده می کنند، البته در این زمینه باید از شرکت های تبلیغاتی و مشاوران با تجربه و متخصص حتما همکاری داشته باشند. تا از هر گونه خطرات و سودجویی های پیش رو جلوگیری شود در کل می توان گفت "کار را به کاردان باید سپرد".

در نظر داشته باشید تبلیغات یعنی معرفی محصول و خدمات مورد نظر در سطح منطقه و کشور به منظور جذب مشتریان و افزایش فروش خدمات است. حتما باید توجه داشته باشید که در تبلیغات ممکن است آن مقدار که در نظر دارید تبلیغات شما مخاطب به خود جذب نکند، معرفی برند شما مدتی زمان می برد تا در ذهن مخاطبان رخنه کند و آنها زمان خرید و سفارش کالا و خدمات در ابتدا به یاد شما بیوفتند.

 

انواع تبلیغات :

تبلیغات محیطی یا تبلیغات آفلاین

 

تبلیغات محیطی عام تر از تبلیغات آنلاین ایفای نقش خواهد کرد. تبلیغات محیطی از جمله تبلیغات سنتی محسوب می شود، که از گذشته تا کنون مورد استفاده کسب و کارهای متفاوت در جهت تبلیغ برند خود استفاده می کنند .

تبلیغات محیطی شامل بیلبورد، استرابرد، استند، لمپست، عکس و نوشته بروی دیوار، تبلیغات مبلمان شهری، عروسک های تن پوش و... می شود، که هدف اصلی آنها جذب مخاطبان مورد هدف در خیابان ها و فضای عمومی و جاده ها می باشد.

تبلیغات محیطی در سطحی عام تر از تبلیغات مجازی قرار دارد، چرا که همه رده های سنی می توانند نظارگر آن باشند، در تبلیغات محیطی تبلیغات به طور مکرر در معرض دید مخاطبان قرار دارد.

 

انواع سازه های تبلیغات محیطی

می توان به بیلبورد، استرابرد، استند، لمپست، مبلمان شهری، دیوار، اتوبوس و کیوسک و... اشاره کرد.

از معروف ترین رسانه تبلیغات محیطی، بیلبوردهای تبلیغاتی هستند، بیلبورد ها از رسانه تبلیغاتی بسیار قدرتمندی در این زمینه محسوب می شوند. البته تبلیغات محیطی به عواملی همچون دموگرافی منطقه و ابعاد سازه، میزان دیدو.. بستگی دارد.

بطور مثال فرض بر این بگیرید یک بیلبورد تبلیغاتی در نزدیکی رستورانی معروف در سطح شهر و یک بیلبورد دیگر هم در  نزدیکی رستوران در مطقه ناشناس اجاره کرده اید، به این فکر کنید کدام یک از بیلبوردها بازدید بیشتری نسبت به دیگری دارد؟

بطور قطع اولین بیلبورد بیشترین بازخورد را به خود اختصاص می دهد. چرا که محلی پرتردد محسوب می شود و قائدتا تبلیغات شما بیشتر در ذهن مخاطبان باقی می ماند.

از دیگر مواردی که باعث جذب مخاطبان می شود، طراحی خلاقانه و هدفمند طرح های بیلبوردهای تبلیغاتی می باشد.

از مهم ترین مزایای تبلیغات محیطی می توان به امکان ارجاع دادن تبلیغات محیطی به تبلیغات مجازی اشاره کرد. بطور مثال شما در بیلبورد تبلیغاتی خود می توانید از بارکد، ادرس وبسایت و ایدی پیج اینستا اشاره کنید و مخاطب را به آنجا راهنمایی کنید.

از دیگر موارد تبلیغات محیطی تبلیغات در مبلمان شهری که شامل کیوسک‌ها و صندلی‌های ایستگاه‌های اتوبوس و نیمکت‌ها و سنگ‌فرش‌های خیابان، از مهم‌ترین بخش‌های تبلیغات مبلمان شهری محسوب می‌شوند که برای تبلیغات محیطی و خارج از خانه استفاده شوند. تبلیغات در فضای شهری می‌تواند یک نام تجاری را در ضمیر ناخودآگاه مردم قدرتمندتر کند.

تبلیغات محیطی یا تبلیغات آفلاین رسانه ای لحظه ای می باشد، می توان گفت فاصله زمانی که می تواند مخاطبان و مسافران درون ماشین را جذب خود کند حدودا 5 تا 8 ثانیه است در همین فاصله اندک طرح تبلیغاتی باید چنان خلاقانه و زیبا طراحی شده باشند تامخاطبان مورد هدف خود را جذب کند، تا پیام و شعار برند خود را بطور واضح به مخاطبان برسانند.

 می توان گفت با وجود تبلیغات محیطی فضای جاده های شهری ظاهری زیبا تری به خود اختصاص می دهد.

در نظر داشته باشید تبلیغات محیطی نسبت به تبلیغات مجازی تضمین شده است.

 

مزایای تبلیغات محیطی

1 تبلیغات محیطی تضمین شده است

2 امکان ارجاع دادن  تبلیغات محیطی به تبلیغات مجازی

3 امکان دیدن مکرر تبلیغات محیطی

4 تاثیر پذیری و تاثیرگذاری تبلیغات محیطی

5 قابل اندازی گیری

6 انتقال سریع پیام

 

معایب تبلیغات محیطی

1 اطلاعات محدود ثبت می شود

2 زمان اندکی برای دیدن محتوا وجود دارد

3 هزینه بالا تعرفه تبلیغات محیطی

4 طراحی نامربوط و چاپ بی کیفیت طرح

5 رقابت دشوار

6 محدودیت ابعاد

 

تبلیغات محیطی

 

تبلیغات مجازی یا تبلیغات آنلاین

 

تبلیغات آنلاین خاص تر از تبلیغات محیطی است چرا که شامل افراد بخصوصی می شود و همه افراد تبلیغ را در بستر اینترنت نمی بینند.

می توان این گونه گفت که تبلیغات آنلاین با مورد هدف قرار دادن مخاطبان در گروه سنی مورد نظر و در سایت های مورد نظر خود تبلیغ می کنند، برعکس تبلیغات محیطی در دید عموم مردم در هر رنج و سنی قرار می گیرد.

تبلیغات مجازی، یکی از هنرهای بسیار مهم در ارتباط برقرار کردن با مشتریان در سراسر وب ، برای انتقال پیام های بازاریابی و جذب مشتریان مورد هدف می باشد. در تبلیغات آنلاین می توان مخاطبین مورد هدف خود را در تیر راس هدف قرار دهیم و کسب و کار خود را مستقیم برای آنها تبلیغ کنیم. بطور کل می توان گفت به فعالیت هایی مانند معرفی، تبلیغ محصول و خدمات در سراسر بستر اینترنت برای جذب مشتری صورت بگیرد، تبلیغات آنلاین گفته می‌ شود. در این روش برای جذب مشتری با استفاده از وب سایت ها، موتورهای جستجو و همچنین شبکه های اجتماعی فرد با نام تجاری مشخصی سعی در جلب توجه مخاطبان برای فروش و ارائه خدمات دارد.

شامل دو بخش همراه با هزینه و بدون هزینه می شود. تبلیغات بدون هزینه شامل محتواهای متنی و قرار دادن آن ها در سایت های مربوط به وبلاگ در این زمینه می باشند مانند سایت های وبلاگ نویسی ویرگول، بلاگفا، رزبلاگ.. و همچنین انجام دادن ریپورتاژ آگهی بدون هزینه در سایت های مربوطه می باشد. که انجام این نوع تبلیغات آنلاین بدون هزینه ای می باشد. ولی در مقابل تبلیغات مجازی همراه با هزینه شامل تبلیغات در رسانه های ملی صدا و سیما و رادیو و روزنامه و مجلات و ریپورتاژ همراه با هزینه های بیشتر و گاها نسب به سایت هزینه هنگفتی به همراه است، در سایت های مرجع و قدر مانند سایت یکتانت و سایت رایا مارکتینگ و تبیان و... می باشد. در نظر داشته باشید که سئو کردن سایت باید به دست متخصصان و افراد باتجربه در این راه سپرده شود.چراکه هر اشتباه شما ممکن است سایت بجای اینکه رتبه کسب کند، رتبه و امتیازات خود را از دست دهد و وارد صفحه اول نشود.

نوشتار محتوای متنی یکی از بهترین موارد ریپورتاژ در سراسر وبسایت می باشد. شما با نوشتار متنی در رابطه با شغل شما به راحتی می توانید به سایت خود لینک دهید و به افزایش رتبه سایت خود کمک کنید.

از دیگر موارد تبلیغات آنلاین می توان به تبلیغات در سایت های گوگل ادز اشاره کرد.

تبلیغات در گوگل ادز بهترین راه حل برا معرفی برند و خدمات کسب و کار به مشتریان مورد هدف است. این نوع تبلیغات برای اشخاصی که محصول و خدمات شما را سرچ می کنند، گوگل ادز تبلیغ محصول و خدمات شما را در بالاترین رتبه های گوگل برای کاربر نشان می دهد.

از مزایای تبلیغات مجازی در گوگل ادز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ۱ دریافت گزارش لحظه ای و دقیق از تبلیغ شما در اینترنت

 ۲ امکان دهی دقیق رصد رفتار کاربران

 ۳ به ازای هر کلیک برای سایت هزینه ای مقرون به صرفه محسوب می شود.

اینترنت با اینکه عمر بسیار کمی دارد، در عین حال بستری بسیار قوی برای تبلیغات آنلاین می باشد. از جمله مزایای تبلیغات آنلاین می توان به وجود کاربران در گروهای سنی مختلف در سطح بستر وب اشاره‌ کرد، تا با هزینه بسیار کمی می‌توانید در سایت های پر تردد کاربران تبلیغات آنلاین کنید و مخاطبان خود را جذب کنید و کلیک خور سایت خود را بالا ببرید و در عین حال فروش سایت شما هم افزایش می یابد.

با آنکه سال های بسیار کمی از بستر تشکیل شده اینترنت می گذر و قوانین سفت و سختی برای افراد سواستفاده گر و شیاد گذاشته شده است در عین حال افرادی هستند که قوانین را رعایت نکنند و پا برای شیادی پیش بگذارند.با وجود این مشکلات در بستر تبلیغات آنلاین کاربران بطور کامل به سایت ها اطمینان نمی کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که: کاربران نمی‌دانند که ایا تبلیغات در سایتی که برای آنها بالا آمده است، یک آگهی جعلی و برای فریب دادن عموم مردم است یا تبلیغاتی واقعی و برای جذب مشتریان مورد هدف؟

در نظر داشته باشید که تبلیغات آنلاین باید به خوبی انجام شود تا کاربران به سایت شما رجوع کنند و با دید اول جذب سایت شوند و مشتری دائمی و وفادار سایت شما شوند.

از دیگر معایب تبلیغات آنلاین می توان به ریسک پذیری آن در ایجاد شغل مورد نظر اشاره کرد اینکه ایا این کسب و کار شما اعتماد مردم را جذب میکند؟ و مشتریان خاص و مورد هدف خود را جذب میکند؟ یا بالعکس رخ می دهد؟

از دیگر موارد معایب ان می‌توان به شغل انتخابی شما در این زمینه اشاره کرد، یک شغلی ک خیلی نیاز به هزینه داشته باشد مانند کالا های برند و لاکچری جهان یا شغلی که هزینه ای نسبتا بالایی ندارد مانند سایت بیسکوییت و شیرینی و ... هزینه بودجه مورد استفاده در محصول و کسب و کار شما از موارد ریسک پذیری در تبلیغات می باشد.

 

مزایای تبلیغات مجازی

از مزایای تبلیغات مجازی می توان به مواردی  اشاره کرد:

1 تعرفه کمتر و در مقابل نتایج بهتر

2 مخاطب مورد نظر شما مورد هدف قرار می گیرد

3 استفاده از اطلاعات بیشتر در تبلیغات مجازی نسبت به تبلیغات محیطی

4 قابلیت ویرایش محتوا در هر زمان که مد نظر شما است

5 قابلیت بروز رسانی تبلیغات در هر زمانی که مد نظر شما است

6 فراگیر تر از تبلیغات محیطی

 

معایب تبلیغات آنلاین

از معایب تبلیغات آنلاین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 1 زمان بردن کمپین های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی در اینترنت

2 امکان گرفتن بازخوردهای منفی

3 انتظار برای تایید شدن تبلیغات شما از سوی سایت ها

4 با صرف هزینه زیاد ممکن است نتایج به دلخواه شما نباشد.

5 قابل اندازه گیری نمی باشد

 

تبلیغات مجازی

 

کلام آخر

 

در نظر داشته باشید که تبلیغات محیطی و تبلیغات مجازی هر دو روش عالی برای تبلیغات محصولات و خدمات شما هستند. شما می توانید از این دو روش برای برندینگ برند خود استفاده کنید.

 تبلیغات یک حرفه ای قوی است و باید به دست افراد متخصص و حرفه ای انجام شود چراکه ممکن است بجای اینکه نتیجه ای مثبت کسب کنید، شاهد نتیجه ای منفی باشید و زمان و هزینه ای که تابحال برای آن صرف کردید به پوچ تبدیل شود و شما نا امید شوید، پس بهتر است خشت اول را خوب قرار دهید تا شاهد نتیجه خوبی باشید.

اما تبلیغات محیطی با اینکه عام تر از تبلیغات مجازی است بهترین راه حل برای شما جهت برندینگ شما می باشد.

بهتر است همیشه راهی را انتخاب کنید که امن تر است و کمتر به شما زیان می رساند.

بهترین کار برای شما همکاری با شرکت های تبلیغاتی است تا از هر آسیب و اشتباهی پیش گیری کنید.

کانون تبلیغات زرین با بیش از 15 سال سابقه فعالیت می تواند به شما در این راه همکاری داشته باشد.