راز و رمز یه بیلبورد خفن که تو ذهن میمونه!
تا حالا شده یه بیلبورد ببینین و همون لحظه تو ذهنتون حک بشه؟ یا برعکس، یکی رو ببینین و تا چشم ازش بردارین، دیگه یادتون نیاد چی روش نوشته بود؟ این فرق یه بیلبورد معمولی با یه بیلبوردهای رضا زرین هست که طبق اصول روانشناسی طراحی شده!
۱. اولین نگاه، مهمترینه!
همون لحظهی اول که یه چیزی رو میبینیم، مغزمون تصمیم میگیره که بهش توجه کنه یا نه. پس بیلبورد باید تو همون چند ثانیهی اول قلاب بندازه و چشم رو بدزده! چطوری؟ با رنگای درست، یه جملهی خفن و یه تصویر که پشتش داستان داشته باشه!
۲. رنگا فقط برای زیبایی نیستن!
رنگا مستقیم رو احساسمون اثر میذارن.
- قرمز: آدرنالین رو میبره بالا! حس تخفیف فوری یا چیز هیجانانگیز میده!
- آبی: حس اعتماد و آرامش (بانکها و برندای رسمی عاشقشن!)
- زرد: جلب توجه میکنه، مخصوصاً برای تبلیغات غذا و فستفود
- سبز: حس طبیعت، سلامتی، پایداری
پس اگه میخوای مردم همون لحظه با تبلیغت ارتباط بگیرن، باید بدونی هر رنگ چه پیامی میده!
۳. بیلبورد جای انشا نوشتن نیست!
تا حالا شده موقع رانندگی یه بیلبورد پر از متن ببینی و حس کنی باید ترمز کنی تا بخونیش؟ خب، این یعنی اون بیلبورد کارشو درست انجام نداده!
مخاطب در حد ۳ تا ۵ ثانیه وقت داره بیلبورد رو ببینه. پس جملهها باید کوتاه، خلاقانه و باحال باشن.
۴. بیلبورد باید حس بسازه!
اگه تبلیغت هیچ احساسی تو مخاطب ایجاد نکنه، زود فراموش میشه! شادی، تعجب، نوستالژی یا حتی یه کوچولو ناراحتی، باعث میشه تبلیغ تو ذهن بمونه. یه تصویر خوب میتونه کلی حرف بزنه بدون اینکه حتی یه کلمه لازم باشه!
۵. تکرار، کلید موندگاریه!
یک بیلبورد موفق باید در یک مسیر پرتردد قرار بگیره تا مخاطب بارها و بارها اونو ببینه. این تکنیک به اصل روانشناسی "اثر فاصله" برمیگرده، یعنی وقتی اطلاعات در بازههای زمانی مختلف تکرار بشه، ذهن اونو بهتر به خاطر میسپاره.
۶. تأیید اجتماعی = اعتماد بیشتر
اگه ببینی کلی آدم یه محصولو خریدن یا یه برند رو تأیید کردن، احتمال بیشتری داره که بهش اعتماد کنی، درسته؟ اینجاست که جملههایی مثل "بیش از ۱۰۰ هزار مشتری راضی" یا استفاده از عکس یه فرد شناختهشده تو تبلیغ، میتونه تأثیر زیادی بذاره!
۷. چطور یه بیلبورد خفن داشته باشیم؟
✅ متن کوتاه و تأثیرگذار
✅ استفاده از رنگای مناسب
✅ طراحی ساده ولی چشمگیر
✅ یه پیام احساسی که مخاطب باهاش ارتباط بگیره
✅ جایگذاری تو مسیرای شلوغ برای دیده شدن بیشتر
نتیجهگیری؛ بیلبورد فقط یه تیکه بنر نیست!
اگه یه بیلبورد درست و اصولی طراحی بشه، نهتنها توجهها رو جلب میکنه، بلکه باعث میشه تو ذهن مخاطب بمونه و توی تصمیمگیریش تأثیر بذاره. پس اگه میخوای تبلیغت فقط دیده نشه و واقعاً اثر بذاره، باید اصول روانشناسی رو تو طراحی بیلبورد در نظر بگیری.
رضا زرین و تیمش در کانون تبلیغاتی زرین، ما از این روشها برای طراحی کمپینهای بیلبوردی استفاده میکنیم که هم توجه مردم رو جلب کنه، هم تخیلشون رو مشغول کنه، هم احساساتشون رو درگیر کنه و در نهایت باعث بشه که عمل کنن. فرقی نمیکنه تازه وارد دنیای تبلیغات محیطی شدی یا میخوای تبلیغات قبلیات رو بهتر کنی، استفاده از این راهکارها میتونه تبلیغاتت رو از یه نمایش ساده به یه تجربه تاثیرگذار و فراموشنشدنی تبدیل کنه.